Återigen har medborgare som bor nära nationalarenan fått ett reklamblad med avsändare Solna stad i brevlådan. I bladet, som bekostats av våra skattepengar, får vi veta hur lyckligt lottade vi är. Det är ju underbart att Skandinaviens största parkeringshus och köpcentrum snart ska öppna i vårt närområde, kallat den ”heta Arenastaden”.
I stadens utskick får vi av kommunens PR-avdelning lära oss att Mall of Scandinavia kommer att bli ”en naturlig mötesplats, inte bara för shopping, utan även för umgänge och nöje”. Kanske borde också Solna stads kommunikationsavdelning vara ärliga med att här finns en målkonflikt: Å ena sidan butiker, restauranger, gym, nöjen och inte mindre än ”4000 nya parkeringsplatser för bilburna besökare”.
Å andra sidan åsidosatta miljö- och rekreationsvärden vid Råstasjön, luftföroreningar, buller, trafiksäkerhets- och framkomlighetsproblem.
Det här går inte ihop det är dömt att misslyckas från start!
Alla dessa shoppingcentrum som ska till överallt. Tänk om vi istället intresserade oss för mer intellektuella saker. Det är för sorgligt. Vi pratar förbi varandra ingen tar ansvar för vår miljö. I detta fall förstår jag inte att politikerna tar det seriöst.
Vi får se hur det kommer gå för Mall of Skandinavian! Det talas ju om en överetablering bland experter när det gäller stora köpcentrum. Det lät ju så bra från politiken när det gällde byggandet av Friends arenan. Men med facit i hand vet vi ju att Solnaborna fortfarande betalar av på förlusterna som uppkommit kring Friends. Vem ska använda dessa 4000 parkeringsplatser när det är match på Friends Arenan. Då uppmanar ju Solna stad besökarna att åka kollektivt. Är Solnas tanke att de som ska till MoS när det är match också ska åka kollektivt??? Eller ska de som ska på match nyttja det nya gigantiska parkeringshuset??? Vi får inte glömma att bilavgaserna kommer öka i Arenastaden när Mall of Skandinavian öppnar. Ingen verkar ta ansvar för att miljön kommer försämras i området.
Det jag kan reagera på är att mina skattepengar, som jag vill ska gå till barnomsorg, skola, trafikplanering, miljövård, simhall mm, läggs på att beskriva ett köpcentrum som ”en naturlig mötesplats…för umgänge”. Själv umgås jag gärna med mina vänner på andra ställen än i Mall of Scandinavia. En skön promenad runt sjöarna Råsta-Löt, till exempel! En alternativ användning av tiden och pengarna hos Solnas PR-folk skulle ju kunna vara att förklara de unika naturvärden som finns runt Råstasjön. Men det är klart, att människor rör sig i naturen och upplever ett unikt ekosystem med rödlistade växter och fågelarter drar ju inte in några pengar till Unibail-Rodamco och PEAB!