PRESSMEDDELANDE från RÄDDA RÅSTASJÖN

2014-10-16

PRESSMEDDELANDE från RÄDDA RÅSTASJÖN

I samband med Världsnaturfondens årsmöte idag hedrades Årets Miljöhjälte. I år var de tre till antalet: Annika Elmqvist, Klimatriksdagen, Henrik Persson, Nätverket Rädda Råstasjön och Gunhild A. Stordalen, EAT Initiative.  Kung Carl XVI Gustaf delade ut priset.

Politikerna i Solna stad har lagt fram ett förslag på byggplan vid Råstasjön. De hus som föreslås vore fullständigt katastrofalt för områdets natur- och rekreationsvärden. Förslaget skulle innebära att 11-våningashus byggs helt inom strandskyddat område.

Nätverket Rädda Råstasjön är en folkrörelse som samlar privatpersoner och föreningar som vill stoppa planerna på fortsatt bebyggelse vid Råstasjön. Sedan starten i början av 2013 har Nätverket skapat en lokal opinion mot planerna på byggnation. Över 21000 namn har samlats in, de flesta från Solna och många från grannkommunen Sundbyberg. Trots detta har de styrande i Solna valt att gå vidare.

Henrik Persson ser WWFs erkännande av Nätverket Rädda Råstasjöns arbete som väsentligt, då det ger kraft att fortsätta kampen för ett tätortsnära naturområde med stor biologisk mångfald tillika värdefullt friluftsområde. Detta noterades även förra året av WWF då Råstasjön utsågs till Stockholm läns Pärla – den mest skyddsvärda platsen i länet.

– Det är mycket värdefullt och roligt att Nätverket och det nätverket står för har fått detta pris. Vi ser det som ytterligare ett erkännande, att det vi kämpar för är det rätta. Det kan inte vara rimligt att natur- och friluftslivsvärden ska få stryka på foten, för att Solna kommuns styrande tagit beslut innan man ens undersökt områdets värden och vad invånarna i Solna anser, säger Henrik Persson. Vi har gott hopp om att bygget aldrig kommer att genomföras, och första steget är nu att se vad Länsstyrelsen säger.

Henrik Persson, trogen sitt Solna där han bott i hela sitt liv, tillbringar en del av sin tid i naturen som är ett av hans intressen. Utöver att vara aktiv i Nätverket Rädda Råstasjön så ser han på konst, bio eller teater på sin lediga tid. På dagarna arbetar han som lärare.

Arbetet med att freda Råstasjön går nu vidare, med utmärkelsen från WWF i ryggen, och Nätverket Rädda Råstasjön kommer göra allt för att rädda denna tätortsnära unika miljö. Unik på så sätt att det är ett Tåkern i miniatyr, femton minuter från Stockholms centrum och ett älskat ströv- och promenadområde. Ett område som behövs även i framtiden. Det om något borde vara nog för att skydda sjön.

Mer information om Råstasjön och Nätverket Rädda Råstasjön finns på www.raddarastasjon.se.

Fotografier, högupplösta, kan laddas ner från denna sida, bara klicka på bilderna. Dessa är fria att använda i samband med artiklar rörande detta under förutsättning att Rädda Råstasjön anges som fotograf.

För ytterligare information kontakta info@raddarastasjon.se, eller

Henrik Persson direkt på 073-667 64 39

www.raddarastasjon.se

DSC_6497_DxO   DSC_6520_DxO DSC_6534_DxO DSC_6538_DxO   DSC_6559_DxO DSC_6565_DxO DSC_6567_DxO DSC_6568_DxO DSC_6592_DxO

5 tankar kring ”PRESSMEDDELANDE från RÄDDA RÅSTASJÖN

1. Ingela Runsten

Båtliv är Europas största båttidning med en upplaga på 143000 exemplar
    per nummer.2014-10-17 skriver tidningen Båtliv följande.
    Årets Miljöhjältar prisas av WWF. Vid Världsnaturfonden WWF:s höstmöte på
    Ulriksdals slott 16 oktober i Solna hedrades Årets Miljöhjältar: Annika Elmqvist,
    Linköping prisas för Klimatriksdag 2014, Henrik Persson för nätverket Rädda
    Råstasjön i Solna för att bevara en tätortsnära fågelsjön och Gunhild Stordalen
    från Oslo för hållbar mat i EAT Forum.
    Utmaningen Årets Miljöhjälte startade år 2010 för att lyfta fram personer som
    gör skillnad för miljön och inspirerar andra att bli lite grönare.
    Årets kandidater var så starka att WWF:s jury enades om att utse tre vinnare.
    Läs juryns motivering i länken nedan.

2. Ingela Runsten

Naturskyddsföreningens skolblogg.16 oktober, 2014 av Agnes Vungi.

Vi som jobbar på Naturskyddsföreningen i skolan är sprallans glada att höra att Världsnaturfonden WWF:s utmärkelse Årets Miljöhjälte går till Annika Elmqvist, initiativtagare och ordförande för föreningen Klimatriksdag 2014, Henrik Persson för hans arbete för att bevara naturen vid Råstasjön, och till Gunhild Stordalen för hennes engagemang för klimat, livsmedelsförsörjning och folkhälsa. Läs mer om dem och utmärkelsen här! Heja Annika, Henrik och Gunhild!

Jätte roligt att även skolelever uppmärksammar och skriver om det prestigefyllda priset!

Kommentarer är stängda.