Det ”gröna partiet” i Solna stadsvandrar med YIMBY vid Råstasjön

YIMBY är enligt sin hemsida ett nätverk för stadsvänner. Man vill att staden ska växa och utvecklas till en tät blandstad och inte en gles bilstad. Den täta blandstaden är enligt YIMBY ”gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering”.

Ovanstående är lätt att hålla med om, men den utveckling vi ser i Arenastaden och i andra delar av Solna är dessvärre fokuserad på byggnation av massiva kontorskomplex och en utökning av biltrafiken. Bostadsbristen i Stockholm är stor, och många av oss skulle anser att det vore mer prioriterat att att bygga bostäder för unga och barnfamiljer i attraktiva lägen såsom Arenastaden. Gjorde vi det kunde vi också bevara och utveckla de små gröna oaser som betyder så mycket för människor i en växande storstad.

Solnas styrande allians har i Arenastaden satsat på att i bästa läge, några kilometer från innerstadens kärna, uppföra storskalig bilinfrastruktur med bl a en flerfilig ramp planerad på 70-talet. På en central plats i den nya stadsdelen återfinns också Sveriges största parkeringsgarage. Cyklister och gående har däremot svårt att hitta och ta sig fram. Knappast det någon skulle mena med en levande stadsmiljö av blandstadstyp.

På söndag ska YIMBY Stockholm gå på en vandring runt Råstasjön och avsluta med en fika på Mall of Scandinavia. Centerpartiets högste företrädare i Solna är anmäld att gå med. Hoppas då att någon YIMBY frågar honom varför hans ”gröna parti” valt att fokusera på storskaliga lösningar för bilism och ensidigt satsat på företagens behov vid exploateringen av den nya stadsdelen Arenastaden? 

Jonathan_stenvall_01

Foto: Jonathan Stenwall

Solnas styrande allians är skakade – och skattebetalarna får stå för advokatkostnader på löpande räkning

Solnas styrande allians är uppenbart skakade över att Mark- och Miljööverdomstolen (MÖD) nu prövar detaljplanen på ca 700 lägenheter vid Råstasjön. Kan det verkligen vara rätt att bygga innanför strandskyddat område och förstöra ett ekosystem som är en så viktig bärare av lokal och regional biologisk mångfald? Klimatmötet i Paris kommer att sätta ljuset på att miljöer som hyser hotade arter idag är viktigare att skydda än någonsin tidigare. Den lilla lokala frågan om Råstasjöns bevarande ska ses i en global kontext. Genom att skydda fåglarna vid vår sjö hjälper vi också nationellt hotade arter. Vilket i sin tur har betydelse i ett internationellt sammanhang.

Solnas stora oro för MÖD:s prövning gör att de gett advokatfirman Åberg & co i uppdrag att ta fram ett stort antal yttranden som försvar för byggplanerna. Vi har så här långt räknat till tretton stycken i Solnas diarium. Rädda Råstasjön frågade Solna (genom Kontaktcenter) vad vi som skattebetalare betalat för alla dessa advokattimmar? Varför har Solna inte registrerat detta i sina diarier? Detta var svaret vi fick:

From: Kontaktcenter

Sent: Friday, November 6, 2015 2:32 PM

To: Rädda Råstasjön

Subject: SV:Re: *1511030480* allmänna handlingar

Hej!

Det är korrekt att Solna stad använt Advokatfirman Åberg & Co för att ta fram yttrandet till Mark- och miljööverdomstolen i mål P 6876-15.

Det saknas handlingar i diaret, vilket beror på att bokning av tjänsten gjorts per telefon, avstämning och rapportering skett vid möte med advokatfirman och tjänsten förts vid avslutat uppdrag, allt i enlighet med lagen om offentlig upphandling.

Med vänlig hälsning

NN

politiker_i_vassen

En novemberdag vid Råstasjön

Nu är november här, hägrarna börjar så smått dyka upp vid Råstasjön samtidigt som de vitkindade gässen gör sig beredda att flyga iväg till sina vintervisten längs kusterna i norra Västeuropa.

IMG_8325

I dag såg det ut som att de tränade samflygning över Råstasjön, de flög fram och tillbaka, tränade olika formationer och höjder, de tycktes också öva på att kommunicera med varandra.

IMG_8345

En helt annan sak som noterades är att sumpmarkerna på norra sidan av sjön ser ut att ha krympt, kanske är det en naturlig företeelse efter en torr sensommar och höst. Sumpmarker – eller våtmarker – är en mycket betydelsefull naturresurs som ger förutsättningar för ett rikt växt- och djurliv. Våtmarker bidrar till att öka den biologiska mångfalden i området och kan även användas för rekreation, till exempel fågelskådning.

IMG_8348

Vi får hoppas att en regnig november kan hjälpa till att höja vattenståndet och återställa våtmarkerna. Vad som däremot vore värre är om byggplanerna på den nordöstra sidan skulle bli verklighet, då kommer våtmarkerna oåterkalleligen gå förlorade. Om du inte redan har skrivit på vår namninsamling för naturreservat och stoppade byggplaner så gör det och sprid gärna länken vidare!

Skriv under Rädda Råstasjön!

Foto: Maria Thiessen

Håll i er – snart är 12 november här!

Återigen har medborgare som bor nära nationalarenan fått ett reklamblad med avsändare Solna stad i brevlådan. I bladet, som bekostats av våra skattepengar, får vi veta hur lyckligt lottade vi är. Det är ju underbart att Skandinaviens största parkeringshus och köpcentrum snart ska öppna i vårt närområde, kallat den ”heta Arenastaden”.

I stadens utskick får vi av kommunens PR-avdelning lära oss att Mall of Scandinavia kommer att bli ”en naturlig mötesplats, inte bara för shopping, utan även för umgänge och nöje”. Parkering_MoSKanske borde också Solna stads kommunikationsavdelning vara ärliga med att här finns en målkonflikt: Å ena sidan butiker, restauranger, gym, nöjen och inte mindre än ”4000 nya parkeringsplatser för bilburna besökare”.

Å andra sidan åsidosatta miljö- och rekreationsvärden vid Råstasjön, luftföroreningar, buller, trafiksäkerhets- och framkomlighetsproblem.

 

Folkpartiet – partiet som vände 180 grader?

För drygt två år sedan gick FP i Solna ut med ett ”uttalande” om Råsta- och Lötsjön på sin blogg. Undertecknare var de högsta partiföreträdarna från både Solna och Sundbyberg.

FP menade att det var nödvändigt med ytterligare byggnation vid sjön, men att man samtidigt skulle kompensera medborgarna med en rad positiva åtgärder:

”Vi vill därför att området runt Råstasjön och Lötsjön i Sundbyberg bildar ett sammanhängande kommunalt naturreservat. Kommunerna svarar då för skötsel enligt en plan, och upprättar föreskrifter. Sjövägen, som idag skär genom grönområdet, bör stängas av för biltrafik. Strandskyddet måste respekteras så att ingen bebyggelse sker närmare än 100 meter från stranden.”

”Därför kräver vi att Råstasjön i Solna bevaras som ett naturområde och att strandskyddet respekteras, att Råstasjön och Lötsjön i Sundbyberg bildar ett sammanhängande kommunalt naturreservat, samt att Sjövägen stängs av för biltrafik!”

Hur har då Folkpartiet agerat konkret under dessa två år?  pinocchio

Jo: Folkpartiet röstade 2014 för byggnation inom strandskyddat område. Inga konkreta steg mot ett naturreservat har tagits 2013-2015. Folkpartiet rev upp beslutet om att Sjövägen skulle stängas för allmän trafik på Tekniska nämndens möte 13 oktober 2015.

Vad gör man inte för att få röster.

Folkpartiets utfästelse finns här.

Frösundaliberalen förtydligar Folkpartiets utfästelse här.

Celebert besök

Jonas matar Frasse

Jonas matar Frasse

I strålande höstsol promenerade Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt runt Råstasjön i sällskap med representanter för nätverket Rädda Råstasjön samt partikamrater från Solna. Det blev en lärorik utflykt. Professor Magnus Enquist och docent Johan Lind deltog nämligen i promenaden och kunde berätta om sjöns unikt rika växt-och fågelliv. Kommunens byggplaner ( höghus på strandskyddat område!) kändes denna soliga dag som overkliga och avlägsna hot –  men kastade ändå skugga över idyllen.

DSC_9752_DxO

Allas vår Eva Lockner ser till att Jonas skriver under namninsamlingen mot bygget

DSC_9766_DxO

Johan Lind berättar om vikten av sumpskogen och att den räknas in då man avgör var strandlinjen går

DSC_9779_DxO

Jonas tillsammans med Ann Bell från nätverket och Thomas Magnusson från Vänsterpartiet i Solna

DSC_9808_DxO

Jonas skrev under vår appell

DSC_9801_DxO

Solna sviker sina löften runt Sjövägen

Förvaltningen säger i sin skrivelse att det pga samråd med framförallt blåljusmyndigheterna som gör att man inte uppfyller det tidigare löftet att stänga av Sjövägen. Hela denna historia är mycket konstig och det skulle vara intressant att höra vad den egentliga anledningen är till att hålla vägen öppen.

Det är dock bra att det kommer bli ytterligare samråd med de boende, vilket vi räknar med kommer leda till att Sjövägen stängs av för allmänheten, vilket borde vara idealiskt för blåljus.

Men är det allvarligt menat eller bara ytterligare ett sätt att föra oss medborgare bakom ljuset? Är  Solna är seriösa med att lyssna på de som bor i området, bjud in oss till en dialog på samma sätt som ni bjuder in blåljus.

1. Samrådet med SL/Arriva har inte tillfört något i sak då man inte har några planer på att återuppta den busstrafik genom bostadsområdet som drogs in 2012. Det är riktigt att det vid samrådet om Sjövägens nya detaljplan att SL/Arriva då konstaterade att det vid den tiden gick busstrafik på Sjövägen.

2. Samrådet med blåljusmyndigheterna, där dessa meddelar att de önskar att vägen är fortsatt farbar för dem, är inte heller nya fakta. Detta framgår med all önskvärd tydlighet i den Fördjupade Översiktsplanen från 2007 (sök på Sjövägen i dokumentet så får du fram alla skrivningar). Dessutom är det ett känt faktum att blåljusmyndigheterna alltid är kritiska till att stänga vägar, vilket är en självklarhet eftersom det ingår i deras uppdrag att alltid förorda bästa tänkbara framkomlighet för DSC_6300utryckningstrafiken. Det som är särskilt anmärkningsvärt är att polismyndigheten i sitt yttrande går utöver sitt eget kompetens- och uppdragsområde och för fram synpunkter även gällande hur kommunen bör planera sin väginfrastruktur för allmäntrafiken. Men den frågan har redan utretts i den trafikutredning som Solna har låtit Ramböll utföra. Där konstateras att Sjövägen inte behövs för trafikförsörjningen i Arenastaden. Man konstaterar vidare att det varken är ekonomiskt eller förenligt med en attraktiv stadsmiljö att dimensionera infrastrukturen utifrån tänkbara extremsituationer i Arenastaden.

Det vill säga att vad detta politiska beslut handlar om är vad man anser vara en ”attraktiv stadsmiljö” i området runt Råsta- och Lötsjön. SBN drog slutsatsen att det som i det här fallet är mest attraktivt för Solnaborna och Solnabornas stadsmiljö är att stänga vägen mellan sjöarna för allmäntrafiken och därmed skapa förutsättningar för ett sammanhållet natur- och rekreationsområde. Tekniska förvaltningen tycks däremot inte ha något intresse för natur och rekreation utan ser det som sin uppgift att skapa optimala biltrafikflöden.

Därför menar vi att om man i TN väljer att riva upp SBN:s beslut att stänga vägen gör man en politisk omprioritering där biltrafiken sätts före Solnabornas möjligheter till naturupplevelser och rekreation. Det är politikernas fulla rätt att göra den prioriteringen, men man bör då stå för den inför sina väljare.

Det vore även intressant att få reda på vilket samråd som gjordes med blåljus innan Solna beslutade bygga Friends Arena och MoS, två byggnationer som på ett effektivt sätt korkar igen delar av Solna.

Vill du läsa underlaget som förvaltningen tagit fram finns den att läsa här. Vi saknar dock ídé-skissen till förslag om hur tekniska förvaltningen vill se Sjövägen i framtiden.

 

Varför håller inte våra politiker det de säger

I tio år har det funnits konkreta planer på att stänga Sjövägen, som öppnades tillfälligt i samband med fotbolls-VM 1958. I FÖP för Solna stationsområdet 2007 finns flertalet skrivningar om att vägen ska stängas av för allmän trafik då Råsta Strandväg, Kolonnvägen och Målbron är klara. Andra gedigna analyser, t ex Trafikutredningen för Arenastaden, visar att Sjövägen inte behövs för allmän trafik när den övriga infrastrukturen är klar. Syftet med att stänga vägen fotbolls_vmskulle vara att förstärka de gröna sambanden, förbättra området ur rekreationssynpunkt och på sikt skapa ett gemensamt naturreservat med Sundbyberg som täcker Lötsjön och Råstasjön.

Stadsbyggnadsnämnden i Solna fattade 2014 ett enhälligt beslut att stänga vägen för allmän trafik under 2015 efter det att den nya infrastrukturen var på plats.

Nu erfar vi att Tekniska nämnden på sitt möte 13 oktober planerar att riva upp det tidigare beslutet om avstängningen.

Då har vi en formell fråga. Beslutet 2014 fattades av dåvarande Stadsbyggnadsnämnden som hade ansvaret för tekniska frågor, daglig drift samt nybyggnation.

Efter valet delades Stadsbyggnadsnämndens ansvarsområden i två delar. Tekniska Nämnden som har ansvaret för driften av Solna, snöröjning, gräsklippning, målning av övergångsställen mm. Byggnadsnämnden ansvarar för exploatering, infrastruktur, bygglov och liknande.

Men har Tekniska Nämnden verkligen befogenhet att riva upp beslut om avstängning av en väg? Om en ny väg ska anläggas och byggas ligger frågan klart på Byggnadsnämnden. Då borde det också vara den nämnden som beslutar om en ev avstängning/upphäver ett beslut om avstängning. Och är det som i det här fallet är en fråga av stor betydelse för Solnas natur- och rekreationsvärden vore det kanske ännu mer demokratiskt om beslutet togs i Kommunfullmäktige, där samtliga folkvalda partier finns representerade?

Kan det vara så att det är extern påtryckning på tjänstemännen som pågår? Hur kan annars vår stadsmiljöchef skriva ett brev till Norrenergi om att Sjövägen ska hållas öppen under hela 2015 trots att det går emot ett demokratiskt fattat beslut? I brevet framgår också att vägen ska förstärkas för att klara tyngre fordon. Man kan undra varför, och varför det skrivs innan ett beslut är fattat?

Man kan vidare fundera över artikeln i Folkpartiets reklamblad, där samme tjänsteman som skrev brevet till Norrenergi utropas till chef över Solnas stadsmiljö. Detta ansvar var något som vi medborgare i Solna i vår enfald trodde låg på våra folkvalda politiker.

Folkpartiets löften inför valet, ett parti som nu vill svika sina löften, är det demokrati?

FP_naturskyddsomrade_rastasjon